Lydvandring på Frederiksberg

Torsdag den 2. november kl. 17.00-19.00 i Godthaabskirken - Det er gratis at deltage.

Kom til koncert, lydvandring, snak og lidt godt til ganen, når kirkerne på Frederiksberg inviterer til en stund, hvor sorg, refleksion, natur og samvær er i fokus.

”Sorgen er der, hvor kærligheden og døden krydser hinanden”. Sådan indleder professor i psykologi og leder af forskningsprojektet Sorgens Kultur Svend Brinkmann lydsporet på ”OmSorg”, der er en kombination af koncert, lydvandring og samtale.
At sørge, fordi man har mistet, er ikke noget, man kommer sig over - det er noget, man lærer at leve med. Sorg er den skygge, som kærligheden kaster, og derfor er der ingen sorg uden kærlighed. Men sorg er ofte en meget ensom oplevelse. Vi sørger forskelligt, og det kan være svært for andre at forstå lige præcis den måde, vi hver især sørger på.

OmSorg i lyd og samtale

Godthaabskirken lægger på vegne af de frederiksbergske kirker kirkerum til en halv times koncert, hvor sanger Ingeborg Fangel Mo og pianist Julie Andkjær Olsen giver deres let dramatiserede danske fortolkning af Gustav Mahlers Kindertotenlieder, der handler om den dybe sorg, når forældre mister et barn.
Efter koncerten inviteres publikum til en lydvandring rundt i de rolige omgivelser på Hospitalsgrunden, hvor hver enkelt får en trådløs hovedtelefon stillet til rådighed. Under den ca. 30 minutter lange vandring afspilles en podcast med interview med Svend Brinkmann, forkæmper for sorgramte børn og unge samt stifter og direktør i Skyggebørn Jes Dige, 2 frivillige vågekoner der støtter døende uden pårørende eller pårørende, der har brug for et hvil samt kirkegårdsgartner og graver Solveig Karin Pedersen.

Deltag i en aftertalk

Retur i Godthaabskirken faciliterer hospicepræst Charlotte Clante en samtale mellem de to musikere og publikum. Samtidig bydes der på en sandwich og et glas vin.
Det handler om at have mod til at spørge – i stedet for blot at antage. Ingeborg Fangel Mo og Julie Andkjær Olsen har begge personlige erfaringer med sorg, og sammen med publikum dykker de ned i sorgens natur og kultur.

Den svære sorg

Charlotte Clante har som hospicepræst sorgen inde på livet hver dag. Den 2. torsdag i hver måned kl. 17 inviterer hun til et lille helle i hverdagen i Godthaabskirken, en kort gudstjeneste, der former sig som en mosaik af fællessang, musik og ord til eftertanke, og hvor der bagefter over et glas vin åbnes for en god snak om sorg.
”Til næste år afholder jeg sorghøjskole i de smukke omgivelser på Tisvilde Højskole. Kurset er for enker og enkemænd og foregår over 2 uger – 1 uge i maj og 1 uge i september,” fortæller Charlotte Clante, som i første omgang glæder sig til at byde velkommen til OmSorg.

OmSorg finder sted torsdag den 2. november kl. 17.00-19.00 i Godthaabskirken.

Der er plads til max 60 personer, tilmelding er ikke nødvendig.

Det er gratis at deltage.

Hvis du vil høre mere om OmSorg, det lille helle i hverdagen eller sorghøjskolen i 2024,
er du velkommen til at kontakte Charlotte Clante på tlf. 3838 4969 eller cc@km.dk.