Annelise Marstrand-Jørgen holder foredrag om sin roman: Hildegard

Forfatter Anne Lise Marstrand-Jørgensen holder foredrag om sin roman: "Hildegard".

Hildegard af Bingen og den kristne billedverden

Hildegard af Bingen (1098-1179) var tysk abbedisse, mystiker, forfatter, læge og komponist – hun er blevet kaldt middelalderens mest betydningsfulde kvinde og i dag finder mange inspiration i hendes visionære skrifter og billeder.Foredragsrækken vil have særligt fokus på Hildegards billedverden. Vi skal høre om den tidlige kristne billedverden, der er Hildegards forudsætning, og Hildegards egne billeder og visioner, der trækker spor helt op til nutiden.

Lørdag d. 30. september kl. 10.00-13.00:
Sandra Kastfelt: Den tidlige kristne billedverden
Sandra Kastfelt er sognepræst i Mariendal Kirke og BA i kunsthistorie. Hun har gennem mange år rejst i Middelhavslandene med fokus på sporene efter den ældste kristne billedverden. I 2020 udkom hendes bog ”Den tidlige kristne billedverden”, og hun vil i sit foredrag tage os med på en rejse i ord og billeder tilbage til den tid, da de første kristne trosbilleder så dagens lys - de billeder som også Hildegard af Bingens visioner er inspireret af.
Mariendal Kirke, Nitivej 17, 2000 Frederiksberg

Lørdag d. 14. oktober kl. 10.00-13.00:
Hans Jørgen Lundager Jensen: Kvindelig teologi og mystik i 1200-tallet imellem kirke, kloster og individ
Hans Jørgen Lundager Jensen er professor i teologi. Foredraget vil have særligt fokus på nonnerne fra klosteret Helfta i Sachsen og teologiens billedlige udtryk.
Frederiksberg Sogns Menighedshus, Pile Allé 3, 2000 Frederiksberg

Lørdag d. 28. oktober kl. 10.00 - 13.00:
Lene Crone Nielsen: Synskhedens gave - om billederne i Hildegards værker
Lene Crone Nielsen er studenterpræst på Syddansk Universitet og har skrevet speciale om Hildegard af Bingen. Med udgangspunkt i en billedanalyse af udvalgte illuminationer fra Hildegard af Bingens visionære værk Scivias skal vi se hvordan billederne bringer os tættere på Hildegards teologi og tænkning.
Mariendal Kirke, Nitivej 17, 2000 Frederiksberg

Lørdag d. 11. november kl. 10.00-13.00:
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Om tilblivelsen af romanen om Hildegard
Anne Lise Marstrand-Jørgensen er cand.mag. i litteraturvidenskab og forfatter til ”Hildegard 1 og 2” (2009 og 2010).
Solbjerg Kirke, Howitzvej 30A, 2000 Frederiksberg

Deltagerpris: 250 kr. Deltagerpris dækker foredrag på 4 lørdage kl. 10.00-13.00 fra september - november 2023 samt frokost og kaffe/te på de 4 dage.

Hver morgen begynder vi med fællessang af en sang fra Kirkesangbogen ved komponist og forfatter Christian Conni - klik på link og hør nærmere:

30.9: Septembers himmel er så blå (nr. 933)

14.10: Et hus at komme til (nr. 881)

28.10: Morgensolen over Øresund (nr. 940)

11.11: Åbent hjerte (nr. 797)