Folkekirkens Skoletjeneste for Ungdomsuddannelser

Her kan du læse nærmere om forskellige eksempler på provstisamarbejdet Folkekirkens Skoletjeneste for Ungdomsuddannelser. Projektet, der også støttes af Frederiksberg Provsti, skal over fire år udvikle et netværk af præster og undervisningsforløb, der kan bruges af alle typer ungdomsuddannelser i hovedstadsområdet.

Unge i Q&A med præster
 15 gymnasieelever på kirkebænkene, en bunke spørgsmål i døbefonten og et par præster, der svarer på alt mellem himmel og jord.

Det er kort fortalt konceptet for et nyt tiltag, der nu prøves af i de københavnske kirker: I samarbejde med hovedstadens ungdomsuddannelser kan klasser - fx som en del af religionsundervisning - besøge en kirke og få mulighed for at få svar på nogle af de mange spørgsmål, der kan være omkring præster, tro og kirken.

Fx besøgte eleverne fra en 1.G-klasse fra København præsterne Louise Britze og Thomas Frovin samt konsulenten Nanna Munch Larsen i Simeons kirken på Nørrebro. Og de havde blandt andet disse spørgsmål:

-  Tror du, der er andre guder end din? Eller har alle religioner den samme gud?

-  Hvordan kan Jesus være gud, når han også var fristet og sulten og havde brug for søvn?

-  Hvad er din holdning til abort, aktiv dødshjælp og homoseksuelle parforhold?

Q&A-tilbuddet er ét af flere nye tiltag undervejs i provstisamarbejdet Folkekirkens Skoletjeneste for Ungdomsuddannelser. Projektet skal over fire år udvikle et netværk af præster og undervisningsforløb, der kan bruges af alle typer ungdomsuddannelser i hovedstadsområdet.